BISERICA
Oamenii
au o singura posibilitate de contact cu Dumnezeu: RUGACIUNEA ...
...Neamul nostru, plin de pacate, traieste in baza rugaciunilor necurmate
ale maicilor retrase de lume si ale calugarilor din toate manastirile
si schiturile tarii.
...Rugati-va necontenit, pentru ca in momentul in care manastirile si
bisericile nu se vor mai ruga, tara aceasta se va prabusi. Rugati-va si
pentru noi care suntem plini de pacate si pentru biruinta armatei noastre
legionare-crestine.***
Legiunea apara altarele Bisericii pe care dusmanii vor sa ni le darame.*
Sa nu se uite ca noi, poporul roman, stam aici, pe acest pamant prin voia
lui Dumnezeu si binecuvantarea Bisericii Crestine. In jurul altarelor
bisericilor s-a aflat adunata de mii de ani in vremuri de bejenie si restriste,
intreaga suflare romaneasca de pe acest pamant, cu femei, copii si batrani,
cu constiinta perfecta a ultimului refugiu posibil. Si astazi stam gata
sa ne adunam - poporul roman - in jurul altarelor ca-n vremuri de mari
primejdii, pentru ca ingenunchiati sa capatam binecuvantarea lui Dumnezeu.*
Ortodoxismul, care a luat sub aripa lui de closca si puiul orfan al natiunii
romane, prin esenta lui insasi legat si intemeiat pe o anumita idee de
universalitatea spirituala, era impropriu crearii unui stat. Dar era in
masura, precum a si dovedit-o, sa pastreze fiinta unei natiuni si a pastrat-o
temeinic, dupa cum se poate verifica istoric, elementele national si ortodox
impletindu-se in mod egal intru crearea fenomenului romanesc.****
* C.Z. Codreanu "Carticica Sefului de Cuib"
** C.Z. Codreanu "Pentru Legionari"
*** C.Z. Codreanu "Circulari si Manifeste"
**** C.Z. Codreanu "Crez de Generatie"
Inapoi
RUGACIUNEA
Rugaciunea,
ca arma de educatie si lupta, in campul politic, a fost cu totul necunoscuta
in vremea noastra. Avem stiri precise ca stramosii nostri daci credeau
infinit in Zamolxe si iubeau moartea; o doreau ca pe o inalta eliberare
din catusele pamantului. Si mai stim precis ca toata viata lor era
si se implinea ca fapt de credinta, afirmandu-se prin lupta, practicand
tacerea si adorand moartea prin lupta, practicand tacerea si adorand
moartea prin lupta, aparand neamul si tara.
Tot asa, ne-a ramas ca mare pilda de credinta in Hristos, domnia si
formidabilele lupte ale lui Stefan cel Mare, domn al Moldovei si sfanta
icoana a neamului romanesc intreg, de totdeauna. Ne-au atestat cronicarii
ca Domnul Stefan poruncea intreg natului moldovean sa tina post si
rugaciuni, cu luni de zile inaintea marilor batalii cu turcii, iar
dupa razboaie ii multumea lui Dumnezeu prin ridicari si ctitori de
manastiri si biserici.
...Credinta stramosului nostru Stefan cel Mare a fost pentru Corneliu
Codreanu izvor si icoana de permanenta inspiratie si rugaciune.
Trezit de tanar copil la puterea miraculoasa a interiorizarii si rugaciunii,
pretuind clar superioritatea numerica, de echipament si educatie a
dusmanilor si asupritorilor neamului romanesc, impotriva caruia se
ridica, hotarat sa lupte pe viata si pe moarte. Capitanul a facut
apel la rugaciune, la trairea crestina prin asceza si meditatie, la
scoborarea adevarului cristic in viata de toate zilele. In munca oamenilor,
in politica. Practicand mereu tacerea si singuratatea, exercitand
renuntarea la bucuriile pamantesti si moartea de lume, el a ajuns
la gandirea cu inima si la rugaciunea perpetua....
Capitanul
a stiut de puterea misterioasa a rugaciunii. A stiut sa se roage.
A practicat cu smerenie, cu ardoare, cu severa disciplina, rugaciunea.
Se scula dimineata, inainte de rasaritul soarelui si se retragea pentru
meditatie si cititul rugaciunilor. Se ruga. Indelung, intens. Se ruga
nu numai pentru sine ca suflet de om, ci si pentru miscare, pentru
neam. In vederile sale, individul nu are dreptul de a actiona daca
ceea ce face si planuieste el, nu este bun si pentru societate, pentru
neam. Si mai mult, actiunile acestea trebuie sa placa lui Dumnezeu.
Pentru a intelege nevoile si chemarile neamului, ca si pentru a cunoaste
si descifra voia lui Dumnezeu, avem nevoie de rugaciune....
Capitanul se ruga. Si ne-a invatat si pe noi sa ne rugam. Sa devenim
oameni noi prin interiorizarea, prin practicarea tacerii, prin rugaciune.
In felul lui, de a lega tot ce credea si faptuia, de voia lui Dumnezeu,
politica, grija de cetatea romaneasca, a devenit ca-n vremea lui Stefan
cel Mare, o comuniune a neamului cu cerul, cu mortii, cu ierarhiile
si tronurile lumii de dincolo.
Fara aceasta temelie de rugaciune in miscarea lui, profundele minuni
de schimbare a oamenilor, de mobilizare a celor mai buni, de desfundare
a virtutilor noastre stramosesti, nu ar fi fost posibile.
Marile biruinte pe care le-a reputat, pot fi explicate numai ca fruct
al rugaciunii curate, asidue, plina de ardoare. Fara rugaciune, Legiunea
Arhanghelul Mihail n-ar fi devenit scoala spirituala...
Capitanul a fost conducator spiritual. Si arma lui de afirmare si
lupta a fost rugaciunea. Se ruga deseori intens. Din rugaciune isi
tragea inspiratia si forta. Spre sfarsitul vietii cred ca stia de
rugaciunea perpetua, fara incetare. Tot ce gandea si faptuia era rugaciune,
dialog cu Dumnezeu. Stia de marea putere a postului negru, a
abstinentei. Era ascet. Se ruga cu inima....
Vasile Posteuca "Dezgroparea Capitanului"
Iata
ce ne spune mai departe poetul V. Posteuca: Stiam de rugaciune, de
nevoia de a vorbi cu Dumnezeu, de a plange in fata lui si a-i cere
ajutor, inca de mic copil. Dar, in vremea studentiei, in vremea cand
l-am vazut pentru prima oara pe Capitan, nu m-as fi gandit la aplicarea
rugaciunii in intreprinderile de pe planul social si politic...
...personal mi-a fost dat sa-l cunosc pe Capitan, in 1933, Aprilie,
in casa lui Vasile Iasinschi...
Venisem cu o camioneta, un grup de studenti de la Cernauti, intre
care Filon Lauric si George Macrin. Inainte de adunare, am fost oaspeti
in casa mare ca un palat a domnului Iasinschi. Asteptand sa se coboare
Capitanul, din camera lui de sus, nu stiu pentru ce motiv, am urcat
scarile si prin usa intredeschisa l-am vazut in genunchi, rugandu-se.
Nu m-a observat, nu m-a auzit. Era adanc in rugaciune. Faptul acesta
m-a socat. A trecut prin mintea si inima mea ca un fulger, despicand
cerul in doua. Noi, jos, cantam radeam, povesteam nazdravanii din
viata studenteasca de la Cernauti. Ne laudam. Cautam sa ne impunem,
cu toata puterea elanului nostru tineresc. Masuram inca lumea si viata
cu prajina pasiunilor, cu cotul intereselor imediate. El se ruga.
Statea intr-o batalie. Angaja destinul unui neam intreg. Avea nevoie
de ajutorul direct al lui Dumnezeu...
Faptul m-a cutremurat. M-a intors pe dos. M-am coborat la parter,
intre ceilalti camarazi, dar nu am vorbit. S-a lasat peste sufletul
meu o grea si mult graitoare tacere. Capitanul aducea un element nou
in lupta. Nu numai curajul si fermitatea convingerilor, nu numai oratoria
iscusita si suportul tineretii noastre nevinovate. Ci o arma noua.
O formidabila dinamita: RUGACIUNEA.
...El
a aplicat postul si rugaciunea in viata noastra politica si spirituala,
pentru a opri raul si coruptia si a creste o generatie de oameni noi,
capabili de munca si credinta, de eroism si martiriu.
Inapoi
MISTICA
SI ECUMENICITATEA NATIONALA
Razboaiele
se castiga de aceia care stiu sa atraga din vazduh, din ceruri, fortele
misterioase ale lumii nevazute si sa-si asigure concursul acestor
forte. Fortele acestea misterioase sunt sufletele mortilor, sufletele
stramosilor nostri, care au fost si ei odata legati de glia, de brazdele
noastre, care au murit pentru apararea acestui pamant si care sunt
si azi legate de el prin amintirea traiului lor de aici si prin noi,
copiii, nepotii si stranepotii lor. Dar mai presus de sufletele mortilor
sta Dumnezeu...
Cum se poate asigura concursul acestor forte?
1. Prin dreptatea si moralitatea actiunii tale
2. Prin apelul fervent, insistent la ele.*
Multimile
au cateodata contactul cu sufletul neamului. Un minut de viziune.
Multimile vad neamul, cu mortii, cu tot trecutul lui. Ii simt toate
clipele de marire, ca si acelea ale infrangerii. Simt cum clocoteste
viitorul. Contactul acesta cu neamul intreg e plin de infrigurare,
de cutremur. Atunci multimile plang.
Aceasta va fi fiind mistica nationala, pe care unii o critica, pentru
ca nu stiu ce este si pe care altii nu o pot defini pentru ca nu o
pot trai.
Daca mistica crestina cu finalul ei extazul, este contactul omului
cu Dumnezeu, printr-un "salt din natura umana in natura divina" (Crainic),
mistica nationala nu este altceva decat contactul omului sau al multimilor
cu sufletul neamului lor, printr-un salt pe care acestea il fac, din
lumea preocuparilor personale, in lumea eterna a neamului. Nu cu mintea,
caci aceasta o face orice istoric, ci traind cu sufletul lor.**
Miscarea nationala ... este o forma noua de conducere a statelor.
Nemaiintalnita pana acum ..., ea are la baza acea stare de inalta
constiinta nationala, care mai devreme sau mai tarziu, se intinde
pana la periferiile organismului national.
Este o stare de lumina interioara. Aceea ce odinioara era zacamant
instinctiv al neamului, in aceste momente se reflecteaza in constiinte
creand o stare de unanima iluminatie, intalnita numai in marile experiente
religioase. Aceasta stare de drept s-ar putea numi: o stare de ecumenicitate
nationala.
Un popor in intregimea lui ajunge la constiinta de sine, la constiinta
rostului sau si a destinului sau in lume. In istorie n-am intalnit
la popoare decat sclipiri de o secunda. Din acest punct de vedere,
azi ne gasim in fata unor fenomene nationale permanente.**
*
C.Z. Codreanu "Carticica Sefului de Cuib"
** C.Z. Codreanu "Pentru Legionari"
Prin
mistica nationala se creeaza un om desfacut de abjectul materialism
al epocii, se desghioceaza omul de aderentele epocii actuale, si se
face scoala permanentelor eroice. El formeaza omul virtutilor cardinale:
erou, preot ascet, corectitudine ostas. Nationalismul concepe societatea
ca pe o mare armata, cu o ierarhie spirituala si o conducere adecvata.
Nationalismul este un ostas in slujba unei credinte. Actiunile lui
sunt subordonate interesului patriei. El se comporta ca si cum ar
face-o intr-un razboi pe care il poarta natiunea lui. Esentialul este
spiritul de jertfa.****
In
sate, cand cantam sau vorbeam oamenilor, simteam ca patrund in acele
adancuri sufletesti nedefinite, acolo unde politicienii cu programele
lor de imprumut nu putusera sa pogoare. Aici, in aceste randuri, am
infipt radacinile Miscarii Legionare. Ele nu vor mai putea fi scoase
de nimeni.**
Ingemanati
cu eternitatea, mortii nostri din lumea de dincolo, ne ocrotesc si
ne indrepta pasii. Ei au realizat acolo, in campiile Domnului, o alta
Legiune, si ca si pe vremuri, cand erau fiinte muritoare, sunt camarazi.
Camarazi de lupta, camarazi in viata, camarazi in moarte. Stau cot
la cot, umar la umar studentul Sterie Ciumetti, muncitorul Nita Constantin,
taranul Balaianu Nicolae.
Mormintele lor sunt pretutindeni; ele alcatuiesc punctele cardinale
pentru geografia spiritualitatii romanesti. La capataiul lor, sub
umbra crucii stramosesti, vin zilnic pelerinii legionari ca sa reinnoiasca
legamantul de jertfa si sa se improspateze cu forte noi de viata.****
Convietuirea
aceasta intima cu moartea, aceasta placere a daruirii in moarte, sorbita
cu nesat, sculpteaza, in chip de o domnitoare luciditate, toata figura
morala a generatiei noastre legionare.
Cu aceasta atitudine rezolvam totodata si cauza libertatii si cauza
demnitatii omului.
O elita carmuitoare, chiar daca s-ar sminti si s-ar indiavoli peste
noapte, inca nu poate injosi si robi o natie alcatuita din oameni
cu un asemenea stil de traire.
Nu veti intalni tineret mai liber ca acesta, mai demn si mai aspru,
care in sarguinta misiunii sale nu poate fi incatusat nici de prosperitatea
materiala si nici macar de fericire.
Aceasta simtire de zei este o creatie legionara.
Nationalismul legionar a creat deci virtuti universale care vor incalzi
inima si hotari faptele mai multor generatii de oameni.
Insemnatatea prozelitica a credintei legionare va infige pe orizonturile
lumii renumele Romaniei.
Iata inca o forta a ecumenicitatii la roman. *@
**
C.Z. Codreanu "Pentru Legionari"
**** Vasile Marin "Crez de Generatie"
*@ A. Cantacuzino "Opere complete"
Pentru
noi legionarii, iubirea aproapelui, dragostea de natie, infrumusetarea
si maximalizarea sufletului, insanatosirea si intarirea fizica, o
buna selectionare sufleteasca si trupeasca, sunt cerinte imperative.
Vrem un om romanesc bine diferentiat, facut din seva si din cenusa,
sau pulbere romaneasca, un om crescut sub ingaduinta cerului nostru,
in lumina si in caldura soarelui romanesc, un om cu faptura si simturile
nascute si hranite in cantarea naturii si pamantului stramosesc.
Vom creste si ne vom dezvolta in limitele si potrivit acestei imagini
dinadins zamislita de Dumnezeu pentru noi, vom purta flori si vom
da fructe romanesti si rau va fi de ne vom incumeta sa fim altceva
decat infaptuirile vii ale unui gand Dumnezeesc.
Bine-inteles ca aceasta crestere poate fi strambata, deviata, aceasta
inmugurire poate fi viciata pe pamant, roadele pot fi chircite si
otravite prin fapta noastra.
Dar aceasta nu inseamna, ca nu exista in viziunea celui de Sus modelul
divin al neamului roman crescand, inverzind, si purtand minunate roade
romanesti.
Indeletnicirea si grija superioara a crestinului legionar este de
a-si servi neamul; de a mangaia si vindeca ranile si durerile romanilor,
de a imparti frateste impreuna munca datorata de toti, de a pastra
pentru fiecare roman, dupa merit, binefacerile si comorile romanesti,
de a duce impreuna, fara iertare, fara bunatate si fara blandete,
batalia impotriva tuturor acelora care dusmanesc romanismul, destinul
nostru, sanatatea, desteptarea si aptitudinile la glorie ale Natiei
noastre.
Astfel, laolalta, sa pedepsim raul si sa-l imputinam, sa inchinam
silintele noastre unite spre inaltarea natiei in luminisul de glorie
ce ii este harazit; tot impreuna sa iesim din pacat si din nedreptate
indreptandu-ne spre mantuire.
Elementul moral crestin, spiritualitatea interioara eroica si ascetica
sunt operele fundamentale ale operei legionare.
'Cultivam deci aceasta samanta crestina sadita pe brazda sufleteasca
legionara, iar prin educatie si deprindere, inlesnim cresterea acestui
minunat spic crestin si veghem asupra roadelor spiritului crestin
produse din seva legionara.
Noi credem in superioritatea legii morale.
Suntem convinsi ca, mai puternica ca orice tiranie, este cenusa omeneasca
strigand razbunare pentru o moarte nedreapta.
Noi credem ca morala unui stat si a unei natiuni trebuie sa se supuna,
sa fie subordonata constrangerilor onoarei si sa accepte marginile
determinate de respectul ce se datoreaza demnitatii celorlalte natiuni.
Credem ca e o singura forta care, cu timpul, e mai puternica ca toate,
este forta tacuta a lacrimilor ce au curs pe nedrept. Este forta oamenilor
care stiu sa sufere cu noblete si este forta cutremuratoare a blestemului
lor. *@
*@
A. Cantacuzino "Opere Complete"
Inapoi
|